Tuesday 12 April 2011

Lensa : Anwar Dan Calon N08 Dun Satok 11-4-2011























5 comments:

  1. Syabas dah tahniah di atas sokongan Rakyat di N08Satok...abaikan jak kata2 nista..take it as spirit of Hornbill.

    ReplyDelete
  2. PKR = UMNO, 2 kali limak jakk. Dah bau bacang Anwar Ibrahim, ex-finance minister. Makin hancur Sarawak.

    Nee speech Ahmad Nazib. Nya bertanding or Anwar Ibrahim. Tunjuk laa professionlisme dlm bidang politik.

    ReplyDelete
  3. 5 JAWAPAN UNTUK PKR(RAFIZZI)

    Pertama: Siapa bertanggungjawab terhadap serangan ke atas laman web Sarawak Report sehinggakan pengendalinya terpaksa mengalihkan laman tersebut setiap minggu?.

    Jawapan: Mereka yang bertanggungjawap terhadap perkara tersebut ialah SUDAH SEMESTINYA mereka yang membenci fitnah DAN PEMBOHONGAN supaya fikiran orang tidak diracuni dan seterusnya boleh mengurangkan dosa.
    Cadangan:Alihkan laman tersebut selepas menyebarkan fitnah pada setiap saat.

    Kedua:Taib perlu menjelaskan bila kah tarikh beliau akan bersara dari politik, memandangkan terdapat percanggahan antara kenyataannya dengan pengumuman yang dibuat Najib?

    Jawapan:Soalan KACANG PUTIT!, Selepas PKR ditewaskan, dan dengan syarat Anwar Ibrahim,Nik Aziz, Lim Kit Siang,Abdul Hadi dan Karpal Singh turut sama-sama meletakan jawatan masing-masing sebab mereka pun sudah terlalu lama. Peringatan buat Rafizi:Jangan masuk campur urusan orang Sarawak…balik Malaya! Taib turun..taib naik...bukan urusan anda....tidak ada kena mengena dengan hidup atau mati anda....anda bukan orang Sarawak.Ada Paham! Jaga tepi kain sendiri! IBOH GAGO! MUKA KO DIAT!

    Ketiga: Rafizi meminta kepastian samaada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengambil tindakan tegas berikutan rasuah politik terang-terangan yang dilakukan oleh pemimpin Barisan Nasional.

    “Pengumuman demi pengumuman projek dan peruntukan dibuat. Bukankah SPRM dan SPR bermati-matian mahu banteras rasuah? Ini jelas kesalahan pilihan raya,” tegas Rafizi.

    Jawapan:Alhamdulillah! Itulah yang dinamakan Kerajaan BN menunaikan tanggungjawab dan berjiwa rakyat sebagai pemerintah yang beramanah membangunkan rakyat dari pelbagai rancangan yang telah dirancang lebih awal, dan hanya kebetulan sahaja tarikh pelaksanaannya bersamaan dengan pilihan raya! Itu rezeki rakyat Sarawak. Rafizi jangan dengki...tunggulah dengan sabar PR 13 nanti..rakyat Malaya juga akan dapat habuannya...BN tetap adil!...Cuma jangan pula disalahtafsir sebagai umpan pilihan raya...Bila kerajaan tak beri bantuan...kena marah pula. Bila BN tolong rakyat dikata pula macam-macam. Duduk salah..berdiri pun salah! Yang betul dia sorang....Adilkah lagu tu?
    Maknanya BN telah kembalikan lebih banyak royalti minyak kepada rakyat Sarawak...PR hanya janji-janji kosong sahaja....maka wajarlah rakyat bersyukur....jangan lupa nikmat pula nanti....1Malayasia;’Rakyta didahulukan Pencapaian Diutamakan’

    Keempat: Rafizi meminta penjelasan daripada pimpinan BN kerana terdapat pihak tertentu mengapikan sentimen agama pada pilihan raya kali ini.

    Jawapan/Penjelasan: Puak2 PKR dan kuncu2nya memainkan peranan tersebut...kerajaan dah tekankan bahawa isu Kitab Injil dah selesai....tapi PKR Sarawak kata BELUM....sila rujuk laman web Baru Bian...bakal KM Sarawak...kununnya.
    Jangan lempar batu sembunyi kepala!TANYA BARU...JANGAN TANYA LAMA!
    HANYA ..BILA PKR MASUK SARAWAK ISU AGAMA DITIMBULKAN!

    Bagi soalan kelima, Rafizi menggesa Najib dan Taib menjelaskan siapakah sebenarnya yang mengetuai kempen Barisan Nasional pada pilihan raya negeri itu.

    Jawapan:Soalan BODOH...inikah rupa soalan yang terhegeh2 nak jadi pemerintah? Tanya PKR sendiri..siapa yang mengetuai PKR kempen PKR Sarawak;adakah Anwar,Wan Azizah atau Baru Bian bakal CM? Kalau Rafizi nak tau siapa yang sebenarnya memimpin BN dalam pilihanraya ni, senang sahaja....masuk sahaja BN..nescaya anda akan lebih tau jawapannya....segalanya akan anda bongkar...termasuk isu video lucah...jam omega...dan yang sewaktu dengannya.

    ADA LAGI SOALAN???

    NENEK AJIB MOYANG TAIB

    ReplyDelete
  4. Isu Kristian dedah kebimbangan BN di Sarawak
    Walaupun Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan kerajaan Barisan Nasional menghormati hak Kristian, kempen yang dijalankan melibatkan orang Islam di Sarawak menunjukkan BN bimbang dengan peningkatan pengaruh kumpulan itu.

    Kempen oleh blog-blog dan juga yang secara tidak terbuka oleh BN mendedahkan isu Kristian dijadikan alasan untuk menolak Pakatan Rakyat yang dikuasai DAP dan PKR di Sarawak.

    Tokoh PKR, Baru Bian yang menjadi konsensus untuk menjawat jawatan ketua menteri sekiranya PR menang dalam pilihan raya kali ini menambahkan lagi kebimbangan terhadap penghakisan pengaruh Melayu dan Islam dan peningkatan pengaruh Kristian dan bukan Melayu.

    Status agama peguam itu menjadi sasaran dalam kempen BN untuk menolak PR dalam pilihan raya negeri kali ini, yang menyaksikan saingan paling sengit dalam sejarah.

    Pengakuan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak bahawa pilihan raya ini sengit dan tempoh kehadiran dua pemimpin tertinggi pemerintah itu dalam kempen Sarawak menggambarkan kebimbangan BN terhadap saingan sengit kali ini.

    Kelangsungan penguasaan Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan partinya didakwa sesetengah pihak boleh memelihara Sarawak daripada dikuasai pengaruh Kristian.

    Kempen pilihan raya di Sarawak kali ini menyaksikan isu Kristian menjadi isu paling panas, yang dijangka boleh mempengaruhi pengundi Kristian secara blok.

    Kempen menjatuhkan pemerintah Sarawak dijalankan dengan agresif kali ini dan mendapat sokongan pelbagai pihak termasuk dari luar negara.

    Tekanan terhadap Taib yang sangat kuat telah mendorong BN mengambil kira dengan serius peralihan kuasa di negeri itu.


    SIASAHDAILY

    ReplyDelete
  5. • Seseorang muslim hendaklah memilih calon yang paling layak di sudut al-quwwah (kemampuan) dan al-amanah (amanah/ketelusan). Jika seseorang calon memiliki kemampuan diri sebagai pemimpin dan nilai amanah yang menjadikan dia akan bersikap telus dengan jawatan yang dipilih, maka calon itu layak dipilih. Jika yang bersaing dengannya itu tiada nilai kemampuan dan amanah, wajib untuk undi diberikan kepada calon yang mempunyai ciri-ciri yang layak.
    Firman Allah: “Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah” (Surah al-Qasas:26).
    • Jika kesemua calon mempunyai ciri-ciri kelayakan, maka kita hendaklah memilih calon yang paling berkesan untuk jawatan tersebut. Ini boleh dilihat kepada pelbagai faktor, seperti program dan manifesto partinya, kekuatan akar umbinya, ciri-ciri keistimewaan yang lain; seperti pengalaman, latar pendidikan, dan sebagainya. Inilah sikap Ulul Albab yang diajar oleh al-Quran, sentiasa memilih yang terbaik. Maka, setelah mengenali calon, mengenali hasrat sesebuah itu juga penting. Ini kerana, seseorang calon biasanya terikat dengan halatuju partinya.
    • Jika kesemua calon didapati tidak mempunyai ciri-ciri yang layak untuk memegang kerusi tersebut, maka seorang muslim hendaklah memilih calon yang paling kurang mudarat atau bahayanya terhadap rakyat dan umat dibandingkan yang lain. Ini berasaskan kaedah syarak “Mudarat yang lebih besar dihilangkan dengan mudarat yang lebih ringan”, atau “Memilih bahaya yang paling ringan”. Kaedah ini dipakai apabila kita berhadapan dengan pilihan yang kesemua buruk, maka kita memilih apa yang mudarat atau bahayanya itu paling minima. Allah menyebut dalam al-Quran: (maksudnya) “Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati (bulan haram); katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar, tetapi perbuatan menghalangi (orang-orang Islam) dari jalan Allah dan perbuatan kufur kepadaNya, dan juga perbuatan menyekat (orang-orang Islam) ke al-Masjid Al-Haraam, serta mengusir penduduknya dari situ, (semuanya itu) adalah lebih besar lagi dosanya di sisi Allah, dan (ingatlah), angkara fitnah (kerosakan) itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan (semasa perang dalam bulan yang dihormati)…” (Surah al-Baqarah: 217).
    Ayat ini menjelaskan memberitahu bahawa dosa-dosa itu walaupun besar, namun nilainya tidak sama. Ertinya, apabila bertembung kita memilih atau menentukan yang paling kurang bahaya atau mudaratnya supaya tindakan kita dapat meminimumkan bahaya.
    • Menilai rekod, matlamat, manifesto dan juga apa yang tersurat dan tersirat di sebalik parti yang disertai oleh seseorang calon juga adalah penting. Ini kerana, biasanya –walaupun tidak semua- penyertaan individu ke dalam sesebuah pertubuhan mempunyai kaitan dengan kepercayaan dan nilai diri individu tersebut. Justeru, jika kita gagal mengetahui tentang latar calon, kita boleh menilai parti yang disertainya. Jika rekod parti itu buruk, maka kita hendaklah berpegang kepada ingatan Nabi s.a.w: “Orang mukmin tidak akan disengat dari satu lubang sebanyak dua kali” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
    • Jika semua calon gagal diketahui latarbelakang mereka, dan tiada pula rekod yang buruk bagi parti mereka, hendaklah dibuat diteliti matlamat dan manifesto yang ditawarkan. Hendaklah dibandingkan mana yang lebih telus dan bermanfaat untuk rakyat dan negara. Inilah konsep Ulul Albab.

    DR ASRI

    ReplyDelete